5 manieren om de klanten van concurrenten op Facebook te targeten

No Comments

Facebook

Het is de typische zakelijke hoofdpijn een nieuwe concurrent opent zich in de buurt en ciao al je klanten weg!

Als dit gebeurt, is uw eerste gedachte waarschijnlijk hoe u uw klanten terughaalt en tijdens het proces nieuwe maakt. Gelukkig hebben sociale media het voor uw bedrijf gemakkelijker dan ooit gemaakt om rechtstreeks met een lokaal publiek te spreken waarvan u weet dat uw rivalen ook strijden.

Het richten op de klanten van concurrenten is een volkomen normaal onderdeel van de marketing van vandaag, en Facebook biedt het ideale middel om dat te doen. Hier is hoe:

1. Denk aan uw eigen typische klant

Als u en uw concurrent soortgelijke dingen in hetzelfde gebied verkopen, is de kans groot dat uw typische klanten grotendeels hetzelfde zijn.

Met dit in gedachten zou je eerste actieplan moeten zijn om een ​​paar van wat marketeers ‘persona’s’ noemen op te stellen. Een persona is een algemeen profiel van uw ideale klant, opgebouwd uit informatie die u kent over uw bestaande klanten.

Een basis persoonlijkheid neemt en consolideert details over de leeftijden, achtergronden, baan, hobby’s van uw klanten, hoe ze nieuwe informatie vinden over wat ze willen kopen en andere relevante kenmerken.

Stel je voor dat je bij het maken van je marketing specifiek voor deze persoon marketingt (ze kunnen bijvoorbeeld hun oren naar de grond hebben als het gaat om lokale evenementen, dus spreek daarover) – de resultaten zullen vrijwel zeker resoneren met de klanten van je concurrenten te!

Als u meer wilt weten over het maken van personas, marketing automation platform Hubspot weet heeft een nuttige uitlegger hier .

2. Houd de Facebook activiteit van uw concurrenten in de gaten

Als een bepaalde concurrent de baas is in termen van bezoekersaantallen, is het heel goed mogelijk dat ze hun succes hebben aangescherpt door een sterke aanhang op sociale media op te bouwen.

Kijk wat ze doen op Facebook en let op. Wat posten ze? Zijn het afbeeldingen, blogs, promoties, memes? Welk type inhoud krijgt de meeste reacties en vind-ik-leuks van hun publiek? Kijk ook naar dingen zoals welke dagen en uren het goed (of slecht) doen, en de frequentie van hun berichten.

Als u een patroon van succes in hun poststrategie opmerkt, emuleer dit dan in uw eigen strategie. En als u een patroon van slecht presterende inhoud opmerkt, doe dat dan niet en probeer iets anders!

3. Meld u aan bij Facebook Ads Manager

De zichtbaarheid van berichten die je hebt gedeeld maar niet hebt betaald om te promoten (wat we ‘organisch’ bereik noemen), heeft moeite om te concurreren met berichten die worden gepromoot via het snelgroeiende advertentieplatform van Facebook.

Om echt door te dringen tot de lokale markt die u nodig heeft, moet u zich aanmelden bij de Ads Manager service van Facebook.

Met Advertentiebeheer facebook kunt u aangepaste advertenties maken die uw klanten te zien krijgen in hun nieuwsfeeds. Om verdwaalde klanten aan te spreken, maakt u uw advertenties met aandacht voor de opmerkingen die u in stap 2 heeft gemaakt.

4. Bepaal op wie u zich wilt richten

U kunt niet zomaar het klantenbestand van een concurrent in één keer richten, maar Facebook laat u uw advertenties op mensen richten, afhankelijk van hun persoonlijke interesses en pagina’s die ze leuk vonden.

Terwijl u een advertentie maakt, komt u een sectie tegen met de naam ‘Gedetailleerde targeting’, waarin u prominente pagina’s kunt kiezen waarvan u de fans wilt bereiken. Denk aan bekende marktleiders in uw sector en voer er hier een paar in.

Facebook zal dan niet alleen een publiek identificeren van mensen die de pagina’s van deze merken leuk vinden, maar ook mensen die soortgelijke pagina’s leuk vonden binnen die bedrijfscategorie. De kans is groot dat de fans van uw concurrenten interesse hebben getoond in een paar van dergelijke pagina’s.

Als je dit eenmaal hebt gedaan, voeg je eenvoudig locatie targeting toe om het lokaal te houden en hey presto je bent helemaal klaar om een ​​lokaal publiek te bereiken dat bestaat uit mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij (en je concurrenten) verkoopt!

5. Wees ontvankelijk

Het gaat er niet alleen om klanten van uw concurrent te pakken, maar ook om ze te behouden. Goede klantenservice is essentieel om van nieuwe klanten stamgasten te maken.

Als je jezelf op Facebook promoot, zullen mensen het gebruiken om contact met je op te nemen. De meest gebruikelijke manier waarop ze dit doen, is via de Messenger service, dus wees voorbereid om de inbox van uw pagina waakzaam te volgen en reageer snel en informatief op berichten. Zorg ervoor dat u waarschuwingsmeldingen op uw telefoon heeft ingesteld om u te laten weten wanneer iemand u een bericht stuurt!

Als je elk bericht snel genoeg beantwoordt, kun je de felbegeerde badge ‘zeer responsief op berichten’ van Facebook claimen, die prominent op je pagina zal verschijnen en het vertrouwen van klanten in je bedrijf zal vergroten!

Sociale media bieden de meest dynamische en nauwkeurige manier om de klanten van concurrenten te targeten en ze voor uw bedrijf te winnen.

Als je hierbij wat hulp nodig hebt, kunnen onze toegewijde Facebook Advertising experts een zorgvuldig op maat gemaakte campagne voor je opzetten die meer mensen dan ooit naar je bedrijf zal leiden.

Over ons en deze blog

Wij zijn een digitaal marketingbedrijf met een focus op het helpen van onze klanten om geweldige resultaten te behalen op verschillende belangrijke gebieden.

Vraag vrijblijvend een offerte aan

We bieden professionele SEO services die websites helpen hun organische zoekscore drastisch te verhogen om zo te kunnen concurreren voor de hoogste rankings, zelfs als het gaat om zeer concurrerende zoekwoorden.

Abonneer op onze nieuwsbrief!

Meer van onze blog

Bekijk alle berichten

Leave a Comment