Measurement Marketing

Je bent hier:
← Alle Topics
Inhoudsopgave

In tijden van onzekerheid wordt zicht ongelovelijk belangrijk. Mensen zeiden altijd: “Er zijn onbekende onbekenden en dan zijn er onbekende onbekende.” Als ondernemers kunnen we die willekeur niet meer betalen. Op dit moment moeten we het vlot sturen door wat in wezen stroomversnellingen zijn en proberen onze teams erdoorheen te krijgen zonder overboord te worden geslagen of de rotsen te raken. Daar hebben we zicht op nodig. Measurement Marketing gaat in wezen over het verkrijgen van die zichtbaarheid.

Een verkoopproces is een gesprek. Als je in een winkel was en iemand probeerde je een set golfclubs te verkopen, zouden jullie twee een gesprek hebben. Dat gebeurt nu met websites: mensen voeren in wezen een gesprek met een website. Meting is het idee om naar dat gesprek te luisteren. Marketing is wanneer we reageren en het gesprek gaande houden.

Met tools als Google Analytics en Tag Manager kunt u luisteren naar de kant van het gesprek van de klant. Door bij te houden tot op welke pagina ze scrollen, op welke knoppen ze klikken en welke pagina’s ze zien, kunt u een idee krijgen van hun interesse. Bij uw marketing kan het bijvoorbeeld gaan om het wijzigen van kopieën op webpagina’s, het wijzigen van de aanbiedingen die u ze geeft of het wijzigen van uw doelgroeptargeting. Dat is het hele marketingproces voor metingen.

Als je een marketeer voor metingen bent, heb je het grootste potentiële inzicht in dat gesprek, zodat je het schip kunt sturen en erdoorheen kunt komen, ongeacht wat er op dit moment aan de hand is, zodat je kunt groeien.

Vroeger waren de resultaten het enige dat telt. Zolang je de resultaten wist die je kreeg, je resultaten kon bewijzen en over de resultaten kon praten, was alles in orde. Maar nu is dat niet genoeg. Je moet nog steeds de resultaten weten, maar je moet ook weten hoe je die resultaten krijgt – wat werkt – zodat je dingen constant kunt verbeteren.